Titel: Under Skyggen, زیر سایه, Under The Shadow

Instruktør: Babak Anvari

Manuskriptforfatter: Babak Anvari

Udgivelsesår: 2016

Spillelængde: 1 time og 24 minutter

 

Af Shahin Aakjær

4_granatæbler_ANMELDELSE

Iran er et meget religiøst land, hvor overtro er ilde set. Alligevel lever fortællingerne om ånder, dæmoner og jinn i bedste velgående side om side med spådomme og andre gamle traditioner. De onde kræfter er ikke for sjov i Iran. Hvis man både har dem og irakiske bomber at tænke på, er helvede brudt løs.

 

Krigen mellem Iran og Irak i 1980’erne raser. Seneste nyt er, at Saddam Husseins missiler nu kan nå hovedstaden Teheran, hvor Shideh og Iraj bor med deres datter, Dorsa. Bomberne falder og Iraj bliver forflyttet og skal rykke sin lægepraksis tættere på frontlinjen. Shideh og Dorsa bliver i lejlighedskomplekset i Teheran. Men det er ikke let. Værre bliver det, da huset får besøg af jinn – Mellemøstens blanding af ånder og dæmoner. I takt med at krigen kommer tættere på vores hovedpersoner, sniger disse mystiske væsener sig helt ind på livet af dem og udviser især interesse for den lille betuttede datter, Dorsa. Nu, hvor Iraj er rejst til slagmarken for at helbrede soldaterne, må Shideh tage kampen op mod noget, som hun egentlig ikke tror på findes.

 

Filmen er produceret af britiske Wigwam Films, har fået økonomisk støtte fra Qatar og er skudt i Jordan. Men alligevel har den fanget et tidsbillede fra Iran. Året efter den iranske revolution i 1979, angreb Saddam Husseins Irak og så længe ud til at blive en let kamp for irakerne. Men sådan skulle det ikke gå. Krigen trak ud, varede otte år og kostede mere end en million menneskeliv.

 

Det var et hårdt slag for Iran, men samtidigt også en tid, hvor Den Islamiske Republik fandt sit ståsted og for alvor blev etableret. Mange af de venstreorienterede og vestligtsindende iranerne, der også havde kæmpet mod Shahen i revolutionen flygtede i disse år. Men nogle blev og familien i “Under Skyggen” er blandt dem. Iraj går med slips og Shideh kæmper for at komme tilbage på universitetet, hvilket hun bliver nægtet på grund af sit tidligere politiske arbejde, når hun ikke passer sin datter eller ser ulovlige aerobicvideoer med Jane Fonda. Ikke nok med at de skal leve med krigen og almindelige parforholdsproblemer, skal de også tilpasse sig en ny styreform.

 

Ofte bliver udenlandske film om Iran skudt i nærliggende lande som Marokko og Jordan. Det kan gøre hele rammen utroværdig, men i dette tilfælde gør det ikke noget. Det meste er skudt inden dørs i et kvælende klaustrofobisk univers. Filmen udspiller sig primært i den lille lejlighed og beskyttelsesrummet i kælderen. Som seer føler man sig indelukket, og måske skal det vise, hvordan Shideh er fanget i et samfund, hun ikke trives i.

 

Uhyggen driver ned af væggene og flere gange giver det et gip på den anden side af skærmen. Der bliver leget med kameravinklerne, og fotosiden er næsten lige så stærk som Shideh. Især en scene brænder sig ind på nethinden. Shideh sidder på knæ i forgrunden og giver kunstigt åndedræt og hjertemassage til underboen, mens et kæmpe ueksploderet missil hænger ned fra loftet i baggrunden. Et voldsomt og påtrængende klip i en sjælden persisksproget gyserfim.

 

SE TRAILEREN FOR FILMEN HERUNDER:

 

Denne anmeldelse er skrevet af Shahin Aakjær.

Studerer Mellemøststudier/Persisk på Københavns Universitet.

E-mail: fabeldyret@kragetaeer.dk

Screenshot 2016-02-18 kl. 0:45:20