Titel: Charmøren, افسونگر, The Charmer

Instruktør: Milad Alami

Manuskriptforfatter: Milad Alami og Ingeborg Topsøe

Udgivelsesår: 2018

Spillelængde: 1 time og 40 minutter

 

Af Shahin Aakjær

4_granatæbler_ANMELDELSE

“De kommer herop og tager vores damer”, en slidt sætning brugt af folk, som ikke forstår, hvorfor unge mænd vælger at flygte nordpå. “Charmøren” leger med frygten for den eksotiske mand, som har noget fremmedartet og spændende over sig. Noget andet end sovs og kartofler.

På en fin vinbar i indre København sidder Esmail og sipper, mens han kigger rundt. Han er alene, og han er her på lånt tid. Esmail er asylansøger fra Iran, har været i Danmark i lidt over to år, og alt tyder på, at han skal sendes tilbage til Iran. Det er derfor, at han sidder her på vinbaren og sender lange blikke mod den ene smukke kvinde efter den anden. Hvis han finder en, der vil gifte sig med ham, er hans chancer for at blive i Danmark langt større. Når han ikke sidder her i sit fineste puds, arbejder han sort i et flyttefirma og lever på et trøstesløst asylcenter. De penge, som ikke sendes hjem til Iran, bruges på vinbaren. Han møder mange piger og kvinder. Nogle vil bare flirte, andre vil have ham med hjem, men så dukker Sara op. En ung og gudesmuk pige med iranske forældre, og hun ser lige igennem Esmail.

Der har været brug for “Charmøren” i dansk film. Debatten om flygtninge har fyldt meget i mange år, men det er overraskende få danske film, der sådan for alvor har beskæftiget sig med emnet. Ikke nok med at denne film tager emnet op, så er hovedpersonen asylansøger. Desperationen er til at tage og føle på. Selvom vi ikke rigtigt kommer ind under huden på Esmail, er det til at forstå, når han skyper med familien hjemme i Iran og han ikke ved, hvad han skal sige, og når han kan høre gråd på gangene på asylcenteret, fordi nogle af beboerne skal eskorteres hjem til deres fødeland.

Da vi først møder Esmail, vakler hans forhold til kæresten Johanne, og hun går fra ham. Han får dog lov til at blive natten over. Så får publikum en af filmens mange, men befriende realistiske sexscener. Man kan forstå på Johanne, at det kun er her i sengen, at de passer sammen. Esmail er tilbage på bar bund og starter forfra på vinbaren. Jagten på en kæreste med et dansk pas. Umiddelbart er Esmail ikke ærlig, når han flirter, men der bliver stillet spørgsmålstegn ved, hvem der egentligt udnytter hvem. For nogle af disse øvre middelklassekvinder, der hiver ham med hjem, er Esmail nok ikke meget mere end et eksotisk krydderi som afveksling til manden derhjemme.

Pludseligt står Sara der. Hun har gennemskuet Esmail fra starten, men inviterer ham med hjem til sin iranske mor og hendes iranske omgangskreds. Her er miljøet ramt ganske godt af folkene bag filmen. Kontrasterne mellem moderens pompøse hjem og hendes lille udtjente bil. Filmen fungerer glimrende, som et sjældent smugkig ind i en del af det iranske miljø i Danmark, som kun få kender til.

“Charmøren “ er Milad Alamis debutfilm, og det lover rigtig godt. Plottet er simpelt, og da man tror, at man har regnet det hele ud, kommer filmens slutning og hiver et par katte op af sækken. Filmens sidste kvarter giver hovedpersonen meget mere dybde og hiver filmens karakter opad. En moderne og tragisk Don Juan-fortælling.

 

 

SE TRAILEREN FOR FILMEN HERUNDER:

 

 

Denne anmeldelse er skrevet af Shahin Aakjær.

Studerer Mellemøststudier/Persisk på Københavns Universitet.

E-mail: fabeldyret@kragetaeer.dk