Titel: Den Sidste Fortælling, آخرین داستان, The Last Fiction

Instruktør: Ashkan Rahgozar

Manuskriptforfatter: Ashkan Rahgozar

Udgivelsesår: 2018

Spillelængde: 1 time og 40 minutter

 

Af Shahin Aakjær

4_granatæbler_ANMELDELSE

Det fortryllende persiske epos “Shahnameh” lever i bedste velgående i dagens Iran. Historierne bliver fortalt og dyrket fra generation til generation. Nu har en af digtets historier fået nyt liv som animationsfilm.

Kong Jamshid drager af sted fra sin by med en hær for at jage og dræbe dæmonen Ahriman. Men da han ikke vender tilbage og den midlertidige regeringsleder dør, overtager den magtbegærlige og glubske Zahak tronen og slår hårdt ned på rigets befolkning.

Smeden Kaveh samler en opstand, der dog venter på den udvalgte. Alt håb afhænger af den unge Afaridoun, der først må se sine egne skyggesider i øjnene, før han kan tage kampen op for folket.

Irans første fuldlængde animationsfilm, “The Last Fiction”, bygger på en bid af Ferdowsis gamle epos “Shanameh” fra starten af 1000-tallet. Dette legendariske og mytologiske værk har en stor betydning for persisk kultur.

Bogen kan sammenlignes med de islandske sagaer og de gamle mytologier fra Grækenland og Norden. Det siges, at bogen er en af årsagerne til, at det persiske sprog overlevede den arabiske invasion i midten af 600-tallet.

Historien handler om den klassiske kamp mellem det gode og det onde. På den lange og farefulde vej møder filmens figurer og publikum både dæmoner, korruption, babymord og magi.

Instruktøren Ashkan Rahgozar har med denne debutfilm forsøgt at efterleve det storslåede i Ferdowsis digte. Det lykkedes ganske godt. De store slagsmarksscener, fægtekampene, og de frygtindgydende dæmoniske monstre er fængende at se på.

Ordet episk har de senere år fået en ny og mere forfladiget betydning, men ordet passer godt ind i denne kontekst. Er du til fantasyfortællinger som Ringenes Herre og Game of Thrones, er det her noget for dig.

Filmen har været otte år undervejs og mere end 100 animatorer har arbejdet på det storslåede projekt for Hooraksh Studios i Teheran. Billederne er en blanding af tegninger og computergrafik. Det ligner en voldsomt dyr produktion.

Det har det også været, men primært for de ildsjæle, der står bag. De har over årene lånt penge og solgt både jord og bil for at gøre “The Last Fiction” til en realitet. Først i 2016 var der en reel sponsor, der ville lægge penge i at færdiggøre projektet.

Blandt stemmerne finder man nogle af de største iranske skuespillere, blandt andet Leila Hatami, der er kendt i udlandet for sin rolle i “A Separation” fra 2011. Instruktøren bag har fortalt i et interview, at skuespillerne stillede op til væsentligt lavere lønninger end normalt, fordi de var betaget af projektet.

Det forstår man godt. Irans første længere animationsfilm er et ambitiøst og vellykket værk.

 

SE TRAILEREN FOR FILMEN HERUNDER:

 

Denne anmeldelse er skrevet af Shahin Aakjær.

Kandidat i Mellemøststudier/Persisk fra Københavns Universitet.

E-mail: info@fabeldyret.dk