Titel: “Irans Moderne Historie”

Forfatter: Rasmus Christian Elling

Udgivelsesår: 2019

Forlag: Gyldendal

Sideantal: 336 sider

Vejledende pris: 299,95 kr.

Med jævne mellemrum er Iran en varm kartoffel i medierne. Enten er det eksotiske rejseartikler, billeder af en civilisations vugge og velduftende mad, eller også er det missilprogrammer, brud på menneskerettigheder og mystiske spioner med morderiske planer. Men hvad er det for et land, og hvordan er det blevet sådan?

Endeligt! Langt om længe er det muligt at købe en dansksproget bog om Irans moderne historie. Gudskelov er den også imponerende, velskrevet og fyldestgørende. Irans historie er glorværdig og imponerende, og tager du en tur i en antikvarisk butik, vil du sikkert finde bøger, der vidner om oldtidens fantastiske Persien. Men det moderne Iran har også en kompleks og dødspændende historie. Det har Danmark nu fået serveret af Rasmus Elling og Gyldendal.

Som læser bliver man taget i hånden, og via 336 sider bliver man ført fra 1800-tallet og op til Den Islamiske Revolutions 40-års jubilæum i år. En periode, hvor der er sket større omvæltninger i Iran end mange andre steder. Nogle steder er det så informationstungt, at man ville ønske, der havde været 100 sider mere til at forklare det hele.

I pressemeddelsen fortæller Rasmus Elling:

Selvom nysgerrigheden på Iran herhjemme er stor, er kendskabet begrænset og litteraturen knap. Mit mål har været at skrive en bog, der giver indblik i de fænomener, som er vigtige for at forstå Irans nutid, men som der sjældent er plads til i mediedækningen.”.

Rasmus har ret. Iran er i medierne i tide og utide og som ph.d i Iran-studier, lektor på Københavns Universitet og en af landets fremmeste eksperter på området, er Rasmus også tit at finde i medierne. Her har en altid været god til at belyse emnerne fra begge sider og forklare, at Iran er en stat, der som alle andre handler ud fra logik. I “Irans Moderne Historie” giver han sine læsere et indtryk af, hvorfor Iran er blevet, som det er, og hvordan det så rent faktisk er.

Mange forbinder Iran med bryske præster, der tordner mod Vesten og Israel, men i denne bog gives et indblik i, hvordan det udviklede sig sådan. Shahens dekadence, amerikanskstøttet kup i 1953 og en hæslig krig, hvor Iran stod stort set uden allierede. Men Den Islamiske Republiks brutale side er også velbeskrevet. Hvis vi vil forstå de lande, vi interagerer med, må vi også forstå deres historie og udvikling. Med “Irans Moderne Historie” får man en enestående mulighed for at forstå et kontroversielt land med danske ord.

Grundet forfatterens baggrund kunne man godt frygte en alt for akademisk bog, med et snørklet og læserfjendtligt sprog. Det er dog ingenlunde tilfældet. Kapitlerne er faktatunge, men alligevel velskrevet. Især i de første kapitler kan man mærke Ellings kærlighed til Irans landskaber og diversiteten i befolkningen, når han introducerer landet region for region. De obligatoriske turistseværdigheder bliver elegant kædet sammen med de historiske øjeblikke. Oversættelserne er grundige og gode, og Elling udmærker sig ved ikke blot at være en dygtig og nøgtern historiker, men bruger også både digte og moderne raptekster til at hive læseren ind i iranernes verden.

Der sker meget i Iran nu. Donald Trump trak USA ud af atomaftalen, sanktionerne trækker mildest talt tænder ud, inflationen presser iranerne til det yderste, og det amerikanske militærs tilstedeværelse i Den Persiske Golf bidrager til spændingerne mellem Iran og Vesten.

Netop derfor er bogen relevant. Jeg ville ønske at alle de journalister, der i de næste år skal skrive om Iran, vil give sig tid til at læse “Irans Moderne Historie”. Det kommer nok ikke til at ske, så derfor må alle vi andre jo læse den.