Titel: En Mand Af Integritet,  لِرد, A Man of Integrity

Instruktør: Mohammad Rasoulof

Manuskriptforfatter: Mohammad Rasoulof

Udgivelsesår: 2017

Spillelængde: 1 time og 57 minutter

4_granatæbler_ANMELDELSE

Livet i Iran kan være hårdt og nådesløst for den jævne mand. Uligheden er stor og vokser blot mere og mere i et land, der allerede lider under korruption og nepotisme. Kender du én, der kender én, er du ti skridt foran. Så er retfærdighed ikke nødvendigvis ligeså vigtigt. Vil man se og ligefrem føle denne side af Iran, skal man se “En Mand Af Integritet”.

Reza har søgt lykken i Nordiran. Han er taget med sin kone Hadis og søn fra Teheran for at starte et nyt liv som guldfiskeopdrætter i det frodige nord. Men livet på landet er ikke let. Det lokale hieraki, de lokale myndigheder og virksomhedernes interesser bliver blandet sammen til et stort miskmask, som modarbejder Rezas ellers stille liv. Når alle andre ramler ind i problemer, bliver de løst med penge under bordet. Men sådan er Reza ikke, for han tror på retfærdighed. Det betyder, at problemerne kun bliver større for ham. Hvad der umiddelbart ligner en nabokrig vokser sig større, og et råddent system viser tænder.

Vores hovedperson Reza er fanget, og som en flue i et edderkoppespind bliver grebet kun strammet, når han kæmper imod. I takt med at man som seer bliver suget længere og længere ind i Rezas fustrationer, bliver man selv utålmodig og vred. Man føler med ham, selvom han er en tavs og lakonisk stenmand. Det som Tony Soprano i den amerikanske successerie “The Sopranos” ville kalde “a strong, silent type”. Reza Akhlaghirad, der spiller hovedrollen, har stort set kun et ansigtsudtryk. Rynkede bryn, og øjne der kan dræbe. Men på elegant vis fungerer det i alle scenerne og som seer ved man præcist, hvad Reza føler. En type, som man også mødte i den iranske film “Jægeren” fra 2010, som vi for øvrigt også har anmeldt på altomiran.dk.

Men omstændighederne rammer ikke kun Reza. Hele familien er ved at gå i opløsning. Hadis og Reza er langt fra enige om, hvordan konflikterne skal håndteres. Det leder til voldsomme skænderier, og i enkelte tilfælde modarbejder de ligefrem hinanden. Men der er også ømhed at finde mellem dem. Der er stor kærlighed til sønnen, som de prøver at afskærme fra de voksnes problemer. Mohammad Rasoulof har flere elegante måder at vise kærligheden og begæret mellem Reza og Hadis. Det bedste eksempel finder man efter Rezas korte fængselsophold. Han er i bad, og kameraet følger Hadis. Hun har en kasserolle med mælk stående over et blus, men vil ud i badet til Reza. Hun går mod kameraet og tager sit tørklæde af. Som seer ser man dog hverken Hadis hår eller en erotisk scene. Man bliver efterladt med mælken, som koger over.

Billedsiden er klar og sparsommelig. Der er stort fokus på Rezas stenansigt, der bliver vist fra hver en vinkel. Flere gange finder vi Reza i et termisk bad i en grotte, hvor han finder ro i varmt vand og hjemmelavet vandmelonvin. Billederne af den alvorlige mand i hvidt vand er flotte. Stærkest er dog de voldsomme billeder fra nabokrigen.

Filmens hovedsætning er “I dette land er man enten undertrykt, eller en undertrykker”, og Mohammad Rasoulof ved, hvad han taler om. Han er tidligere blevet dømt seks års fængsel og livsvarigt forbud mod at lave film. Han sad dog kun et år bag tremmer, før han blev løsladt mod kaution. “En Mand Af Integritet” er hans sjette spillefilm, og igen er han systemkritisk. Filmen er da også forbudt i Iran, hvilket er en skam. Filmen er god, hvis man ikke kender Iran. Og ligefrem fremragende, hvis man kender Iran indefra.

SE TRAILEREN FOR FILMEN HERUNDER:

Skærmbillede 2016-02-18 kl. 00.45.20